مطالب تصادفی
دسته بندی مطالب

چه الزامی به داشتن برند است؟

branded_coffee

بی شک در فضای پر رقابت امروزی داشتن یک نام تجاری معتبر به ما کمک میکند تا اسان تر از دیگران و بیشتر از دیگران بفروشیم. حتی شاید گرانتر و پر سودتر از دیگران. وقتی صحبت از سود میشود یعنی جدای آنکه میتوان قیمت فروش را افزایش داد بلکه به دلیل حجم بالای فروشمان میتوانیم از تامین کنندگان خود تخفیف بیشتری بگیریم، تعداد بیشتری را در یک محموله حمل کنیم، حجم تولید را افزایش داده و هزینه سربار هر یک محصول را کاهش داده و به عبارتی ساده تر قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

ارزش یک نام تجاری معتبر بسیار زیاد است ولی این برند ارزان ایجاد نشده و هزینه زیادی شده است تا یک برند دارای چنین جایگاهی شده و ارزش یابد.

اما نکته ای این میان به ذهنم رسیده است که مایلم با شما در میان بگذارم و آن هم شکستن پارادایم ذهنی اهمیت برند است.

کی گفته که همه برای اینکه فروش خوبی داشته باشیم باید برند سازی کنیم؟ به نظرم منطق این قضیه غلط است و بر میگردد به چهارچوب ذهنی ما. ایده این فکر هم از آنجا به ذهنم خطور کرده که چند سال قبل (سال 1387) در همین وبلاگ در پستی تحت عنوان رمز ارزان بودن کالای چینی اشاره کرده بودم که یکی از علل موفقیت کالاهای چینی که علیرغم آنکه جلوی چشمان ما قرار دارد ولی به آن بی توجهیم علاوه بر نیروی کار ارزان و ایجاد خوشه های صنعتی، تولید بدون برند و انتقال هزینه بازاریابی به خریدار است. تولید کننده میگوید دوست دارید روی کالایی که سفارش داده اید چه مارک و نشانی درج کنیم؟ به همین راحتی تمامی هزینه های برند سازی به خریدار منتقل میشود.

با همین استدلال چرا شرکتهای ایرانی برای دنیا تولید نکنند؟ چرا اکنون که هزینه ساخت یک برند بخصوص در بازار بین المللی بسیار زیاد است روی برند ملی در اقتصاد مقاومتی اصرار داریم؟

تولید بدون برند هیچ منافاتی با اقتصاد مقاومتی هم ندارد. تولید کنندگان ما میتوانند به سفارش مشتریان برایشان محصول تولید کنند. آیا حتما هر کسی سس تولید کرد باید برود رقیب مهرام و … شود؟ چرا همان سس را با نام مهرام و برای مهرام تولید نکند؟ یک پیوند استراتژیک موفق.

بگذریم از اینکه نمیتوان از اهمیت فضای کسب و کار و تاثیرات استراتژی ها و برنامه های اقتصاد کلان و سیاستهای دولتمردان چشم پوشی کرد.

اضافه کنید به آن عوامل رقابتی و مزیتهای رقابتی برون سازمانی که در پستهای آیا نرخ دستمزدها در ایران بالا است؟ و قیمت تمام شده یا قیمت فروش؟ مسئله کدام است؟ پیش تر نوشته بودم که از شما دعوت میکنم حتما آنها را نیز بخوانید.

برای حسن ختام بد نیست کمی روی تصویر زیر بیاندیشید:

236238_886

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
مکانی برای گفتگو در مورد این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا