یه چیزایی در مورد ایمیل مارکتینگ

مطابق تحقیقات دیوید دنیلز (David Daniels)  از ژوپیتر ریسرچ ایمیلهای بدون هدفی که شخصی سازی و بخش بندی نشده باشند از نرخ متوسط باز شدن ۲۰ درصد، نرخ مطالعه شدن ۹.۵ درصد و نرخ پاسخگویی ۱.۱ درصد برخوردارند. از سوی دیگر کمپینهایی که از داده های جریان – کلیک (داده های مربوط به نوع رفتار بازدید کنندگان از سایت) استفاده می کنند عملکرد بسیار قوی تری دارند. میانگین های بالای آنها عبارتند از ۳۳ درصد برای نرخ متوسط باز شدن ایمیل ۱۴ درصد برای مطالعه شدن و ۳.۹ درصد برای پاسخگویی. (از کتاب ایمیل مارکتینگنوشته جی سیمونز جنکینز)

معمولا ایمیلهای ارسالی را به این صورت دسته بندی میکنند:
۱- خبرنامه: بسیاری از شرکت ها و گروه های تجاری و غیر تجاری از خبرنامه به عنوان ابزاری استفاده میکنند تا بهتر و بیشتر با مخاطبان خود در ارتباط باشند و آنها را از آخرین مطالب و اخبار سایت خود مطلع کنند.
۲- DIGEST: به درستی نمیتوان برای این گروه از ایمیل ها معنای درستی به فارسی پیدا کرد اما به ایمیل هایی گفته میشود که در آنها خلاصه ای از فعالیت های انجام شده و پیشنهادات برای هفته ها و یا ماه های پیش رو در بردارد.
۳- ایمیل های اختصاصی: این نوع ایمیل ها که به ایمیل های تک محوری (Stand Alone) نیز شهرت دارند به ایمیل هایی گفته میشوند که در آنها تنها در مورد یک موضوع خاص اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار میدهند. به طور مثال از این نوع ایمیل ها شرکت ها استفاده میکنند تا در مورد محصولی که به تازگی منتشر کرده اند اطلاع رسانی کنند و کاربران را دعوت به استفاده از آنها کنند.
 ۴.ایمیل های تبلیغاتی: تمامی ایمیل هایی که تا اینجا در مورد آنها توضیح دادیم فرض بر این بود که دیتابیسی از ایمیل مخاطبان در اختیار شماست و از طریق آن با کاربران ارتباط برقرار میکنید.اما حالت هایی هم هست که شما هزینه ای را به فرد یا گروهی پرداخت میکنید تا برای شما ایمیل های تبلیغاتی ارسال کنند. یا حتی به گروهی هزینه ای را پرداخت میکنید تا در خبرنامه خود برای شما تبلیغات قرار دهند این نوع ایمیل ها در دسته ی ایمیل های تبلیغاتی قرار میگیرند.
 ۵.ایمیل های تبادلی: ایمیل های تبادلی(Transnational Email) به ایمیل هایی گفته میشود که در پایان عملیاتی که کاربر انجام داده است برای وی ارسال میشود. از نمونه های رایج میتوان به ایمیلی که برای تاییدیه و خوش آمد به خبرنامه ارسال میشود اشاره کرد.

 بازاریابی ایمیلی اصولی یک قانون مهم و اولیه دارد: اجازه ی کاربران مهم است.
شاید ایمیل شما تمامی اصول مورد نظر را داشته باشد اما چون کاربران ایمیل خود را در اختیار شما قرار نداده اند باعث شکست کمپین تبلیغاتی شود. ساده ترین روش به دست آوردن اجازه ی کاربران استفاده از فرم های عضویت در سایت یا خبرنامه سایت است.
توجه داشته باشید در بازاریابی اینترنتی اعتمادسازی بسیار مهم است اگر اقدام به فروش ایمیل های کاربران کنید و یا از آنها استفاده هایی کنید که کاربران به شما اجازه آن را نداده باشند میتواند نتایج منفی سنگینی به همراه داشته باشد.

 آنچه در طراحی خبرنامه ایمیلی باید به آن توجه کنیم:

۱- قطع اشتراک/تغییر اشتراک/ مرکز ترجیحات: حتما لینک قطع اشتراک داشته باشید. محل قرار دادن این لینک در پایین صفحه است چرا که نباید این گزینه اولین موردی باشد که گیرنده میبیند!
علاوه بر آن قابلیت تغییر فرمت نمایش از HTML به متنی (یا بر عکس) باید گنجانده شود. + قابلیت اشتراک برای دیگر خبرنامه ها + تغییر دوره دریافت خبرنامه
بعضی ها ایمیل شما را از طریق ارسال دیگران (forward) دریافت کرده اند پس اجازه دهید آنها بتوانند به آسانی به اشتراک خبرنامه در بیایند

 2- ارسال ویروس وار: نه تنها گزینه ارسال به دوست باید منحصرا در سرنویس و پانویس قرار گیرد بلکه این بخش بهترین مکان برای تشخیص بازاریابی شفاهی مشترکین است. پر واضح است که این گزینه در یک ایمیل B2B که یک پیشنهاد تجاری دارد نباید قرار گیرد

۳- نمایش به صورت صفحه وب/ ویژه چاپ: با وجود امکان بلوکه شدن نمایش تصاویر توسط مخاطب یا لینکهای ناقص و دیگر موارد، سرنویس و پانویس از جمله مکانهای مناسبی هستند که میتوانید امکان مشاهده در صفحات وب یا نمایش نسخه ای که بتوان به آسانی آن را چاپ کرد را در آن قرار دهید. ناگفته پیداست که هدف اصلی بسیاری از کمپین های ایمیلی بالابردن ترافیک سایت است. لذا بخشی از سرنویس و پانویس و حتی متن شما باید به وب سایتتان لینک داشته باشد.

۴- خدمات مشتریان/اطلاعات تماس: ابزارهای ایمیلی خودتان را با اجازه دادن به کاربران برای دریافت اطلاعات تماس از طریق ایمیل توسط لینک به صفحه وب سایت یا حتی بهتر از آن ارائه بخش سوالات تکراری FAQ که لینکش را در پانویس خدمات مشتریان قرار میدهید به صرفه تر کنید. مطابق اکثر قوانین ضد هرزنامه باید یک آدرس فیزیکی نیز ارائه کنید.

۵- آرشیوها: ممکن است برخی از کاربران خواستار اطلاعات بیشتری از شما و ایمیلهایتان باشند لذا یک لینک سهل الوصول جهت دستیابی به مجموعه ایمیلها و خبرنامه هایتان را در دسترس قرار دهید.

۶- جستجو: با قراردادن یک فیلد یا دکمه جستجو در پانویس یک تعامل تک به تک با مشترکین خود برقرار نموده و به آنها اجازه دهید در گوگل جستجو کنند

۷- در خبرنامه تبلیغ کنید: علاوه بر آنکه میتوانید مستقیما در خبرنامه تبلیغ بگنجانید حتی میتوانید برای این کار اسپانسر هم جذب کنید

۸- سیاست رعایت حریم خصوصی: این بخش بسیار ضروری است. یک سیاست حریم خصوصی اغلب به کاربران اطمینان میبخشد که داده های آنها به خوبی حفظ میشود. شاید کاربران آنرا نخوانند اما وجود این لینک در ایمیل شما اعتماد را افزایش میدهد و مسئولیت آفرین خواهد بود.

۹- اطلاعات کپی رایت (حق تالیف): با این که به این نکته توجه نمیشود اما منابع و طراحی های ارزشمند شما ارزش این را دارند که مانند وب سایتتان با آنها برخورد شود. اعلامیه های کپی رایت می توانند از سرقت متون و طرحهای شما و ارائه شدن آنها به نام سارقان جلوگیری نماید.


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *