هوشمندی رقابتی

هوشمندي رقابتي عبارت است از نظارت هدفمند بر محيط رقابتي كه سازمانها در آن به فعاليت و رقابت مي پردازند با هدف اخذ تصميمات راهبردي.
در خلال سالهاي اخير، هوشمندي رقابتي به يكي از مفاهيم مهم مديريت تبديل شده و با فرهنگ شركتهاي پيشرو عجين گشته است.
افزايش هوشمندي رقابتي موجب مي گردد سازمانها اطلاعات محيط اطراف خود را سريعتر و با دقت بيشتري تجزيه و تحليل كرده و نتايج حاصل را به طريق سودمند ذخيره و درمواقع مقتضي دردسترس تصميم گيرندگان قرار دهند. اين امر جريان تبادل اطلاعات و دانش را در بستر سازمان تسريع كرده و اثربخشي فرايند تفكر و تصميم گيري جمعي را به نحو چشمگيري بهبود مي بخشد.
بدين ترتيب، مديران اجرايي با درك بهتر رقبا و محيط پرچــــالش رقابت مي توانند با تكيه بر ابزارها و تكنيك هاي خاص، اطلاعات مرتبط با قابليتها، نقاط قوت و ضعف و نيات رقبا راموردبررسي قرار داده و نسبت به انتخاب راهبرد مناسب اقدام و همواره يك گام از رقبا جلوتر باشند.
دكتر بــن گيلاد (BEN GILAD) استاد دانشگاه و تئوري پرداز معروف هوشمندي رقابتي اظهار داشته است: هوشمندي رقابتي، كل دانشي است كه يك شركت از محيطي كه در آن رقابت مي كند دراختيار دارد و حاصل تجزيه و تحليل ذرات بي شمار از اطلاعاتي است كه روزانه شركت را بمباران مي كند.
در پرتو اين دانش است كه تصوير كاملي از وضعيت فعلي و آتي صحنه رقــــابت در پيش روي مديران نقش مي بندد تا بتوانند بهتر تصميم بگيرند.
به عبارت ديگر هوشمندي رقابتي (COMPETITIVE INTELLIGENCE=CI) فرايند افزايش توان رقابتي بازار ازطريق درك رقبا و محيط رقابتي است

برخي از موضوعهاي كليدي که جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات آن براي افزايش هوشمندي رقابتي مورداستفاده قرار مي گيرند عبارتند از:
اطلاعات مربوط به به گزيني: بهبود عملكرد فرايندهاي داخلي، تاثير كاهش تصدي گري يادگيري از رقبا، تغيير در فعاليتهاي كسب و كار رقبا
اطلاعات مربوط به شبكه زنجيره ارزش: قابليتهاي تامين كنندگان، كانالهاي توزيع، تاثير حاشيه سود، اثربخشي استراتژي هاي توزيع
شبكه جهاني اطلاع رساني: تغييرات اطلاعـــات مربوط به رقبا در شبكه جهاني اطلاع رساني، اثربخشي بازاريابي ازطريق اينترنت، استفاده رقبا از اينترنت براي زيرنظر داشتن بــازار، تاثير اينترنت و شبكه جهاني اطلاع رساني بر فروش سازمان
اطلاعات مالي: عملكرد مالي، تاثير قدرت مالي رقبا، تغييرات ارزش سهام رقبا، نرخ بازده داراييهاي رقبا
اطلاعات مربوط به قيمت: تغيير قيمتهاي عمده فروشي، تغيير قيمتهاي خرده فروشي، سياستهاي اعطاي تخفيف، تاثير قيمتهاي رقبا بر فروش سازمان، تغيير حاشيه سود، اثربخشي استراتژي هاي قيمت گذاري
اطلاعات ترويج فروش و تبليغات: اعتبار نام تجاري، نمايشگاههاي تجاري، برنامه هاي روابط عمومي سازمان، تغيير در استراتژي هاي تبليغ، اثربخشي تبليغات براي مشتريان هدف، تاثير تبليغات رقبا بر فروش سازمان
اطلاعات خدمات / محصولات: معرفي كالا و خدمات جديد، اطلاعات مندرج در بروشورها و كتابچه هاي معرفي محصول و خدمت، تقاضا براي محصولات و خدمات رقبا، فناوري توليد و توانايي تحقيق و توسعه، «كاربر آشنا بودن»(USER FRIENDLINESS) ، تنوع محصول و خدمات، قيمت تمام شده رقبا، اثربخشي ارزش افزوده، تغيير در كيفيت كالا و خدمات، توقف توليد و يا ارائه خدمت
اطلاعات فروش: اطلاعات ماهانه فروش رقبا، سيستم پاداش پرسنل فروش، پورسانت فروش متمركز، تغيير در خدمات و محصولات رقبا، تغيير در خدمات پس از فروش و مديريت مشتري، بودجه بازاريابي رقبا، رتبه بندي نمايندگي ها، پيش بيني فروش رقبا
اطلاعات راهبردي بازار: برنامه هاي تحصيل و ادغام رقبا، فعاليتهاي مربوط به ثبت علائم تجاري، اثربخشي استراتژي هاي بازاريابي، تغيير در استراتژي هاي بازاريابي، تاثير استراتژي هاي جديد بازاريابي بر فروش
اطلاعات نيروي انساني: جذب نيروي انساني توسط رقبا، كاهش نيروي انساني رقبا، چارت سازماني رقبا، سوابق مديران اجرايي رقبا
اطلاعات مشتريان: اطلاعات مقايسه اي استفاده مشتريان از خدمات و محصولات رقبا، تغييردر نگرش مشتريان در رابطه با محصولات و خدمات، تعداد دفعات خريد، سطح وفاداري مشتريان نسبت به محصول و خدمات رقبا، علت خريد محصول و خدمات مشابه شركت، از رقبا


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *