جنگ قیمتها

پیرو حمله مستقیم ما به سهم بازار برخی رقبا یکی از رقبای اصلی ما در یک اقدام اشتباه آغازگر جنگ قیمتها شد.
این اقدام بسیار مرا خوشحال کرد چرا که نشان میدهد اقداماتم موثر بوده و درست جهت گیری کرده ام.
اجازه دهید به این بهانه اشاره ای به تعاریفی که اغلب در دوره روشهای قیمت گذاری حتما به آنها اشاره میکنم و همه شما بزرگواران به خوبی با آن آشنا هستید داشته باشم:

جنگ قيمتها عبارت است از :
كاهش قيمتها از سوي يك فروشنده با هدف از ميدان به در كردن ساير رقبا به منظور كسب سود در بلند مدت.
اما دامپينگ به مفهوم عرضه كالا پايين تر از بهاي تمام شده طبق قانون تجارت و قوانين سازمان تجارت جهاني WTO به دليل ايجاد بيكاري ممنوع است. همان مباحثی که همه شما اخیرا در پی بحران اقتصادی جهانی از زبان دولت مردان اقتصاد و بازرگانی شنیده اید که در تلاش هستند دامپینگهای خارجی را شناسایی کنند.
همانگونه که در تعاریف فوق ملاحظه میکنید این دو تعریف با هم تفاوت فنی دارند. اما شباهت عمده آنها که در تعاریف نهفته است ایجاد انحصار در بازار است.

عوامل متعددي منجر به بروز جنگ قيمتها ميشوند كه برخي از آنها عبارتند از:

  • عوامل مربوط به بازار (نظير وجود ظرفيت مازاد توليد در صنعت همانند شرایط اوضاع اقتصادی اخیر حاکم بر بسیاری از صنایع در اکثر کشورها)
  • عوامل مربوط به شركت (نظير بالا بودن موانع خروج از صنعت و وخيم شدن وضعيت مالي شركت)
  • عوامل مربوط به محصول (نظير اهميت استراتژيك محصول براي شركت)
  • عوامل مربوط به مشتري (نظير بالا بودن حساسيت قيمتي و پايين بودن وفاداري مشتريان نسبت به برند)

خوشبختانه عوامل اصلی فوق برای شرکت رقیب مصداق دارد. بخصوص ردیف آخر که بیصدا آغاز شده است و به سرعت پیش میرود.
با توجه به موارد فوق من معتقدم رقیب ما در وضعیت مطلوبی نیست و برای زنده ماندن سعی در ناامن کردن حاشیه سود در بازار و جلوگیری از فعالیت بیشتر رقبای فعلی میکند تا از این طریق ضمن محدود کردن رشد فعالیت رقبا فرصتی برای دوام خود بدست آورد.
از طرفی در زمان بسیار بدی که بحران اقتصادی دامان بسیاری از صنایع در جهان را گرفته است این اقدام میتواند بهانه و ابزار خوبی برای دامپینگ را به سایر رقبا بخصوص رقبایی که دست قوی در واردات دارند و شاید هرگز به فکر این کار هم نبودند را فراهم نماید (که در رایزنی هایی که با مدیران برخی از رقبا داشتم متوجه شدم همینطور هم شده است) و به دلیل اقدام جهت ایجاد انحصار در بازار، حمایتهای دولتی برای جلوگیری از واردات را نیز از دست بدهد.

آغاز جنگ قیمتها در این زمان و این شرایط حتی میتواند بسیار زودتر از زمان قبول رقابت و مبارزه در شرایط رقابتی، شرکت رقیبمان را از دور رقابت خارج کند.

خوشبختانه من از قبل فکر این موضوع را کرده بودم و سناریوهایی از پیش برایش تدارک دیده ام. تنها چیزی که بیش از حد به آن احتیاج دارم اطلاعاتی از علل و اوضاع شرکت آغازگر این بازی است تا بر اساس آن گامهای بعدی خود را در زمان مناسبتری بردارم.
شما را در جریان اخبار این جنگ قرار خواهم داد. اکنون باید کمی صبر کرد.
گرچه آثار و تبعات این اقدام نسنجیده ما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد ولی میدانم که اگر همه چیز آنگونه که من فکر میکنم پیش برود این اقدام رقیب وضعیت بسیار با ثباتی را برای ما در طول سال فراهم خواهد نمود و چه بسا سرعت رشدمان را افزایش داده و برندمان را معتبر تر سازد.


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *