جنرال موتورز و جنرال موتورز

نمیخواستم بدون مطالعه بیشتر در خصوص جنرال موتورز و علل ورشکستگی آن چیزی بنویسم ولی رفتار گوینده خبر ساعت ۲۱ مجبورم کرد بنویسم. نحوه پخش این خبر به گونه ای بود که انگار با ورشکست شدن جنرال موتورز آمریکا اقتصادش فلج و ورشکست شده و یا اینکه کشور ما به برتری خاصی در کل جهان دست یافته است.
حتی گزارشی که در حین این خبر پخش میشد نیز شعف و شور عجیبی را منتقل میکرد.
به هر حال ورشکست شدن این کمپانی بزرگ برای علاقمندان مباحث مدیریت موضوع مطالعاتی بسیار خوبی است.
شرکتی که تا سال ۲۰۰۸ رکورد دار فروش خودرو جهان بود و رکورد آن در سال ۲۰۰۸ توسط تویوتا شکسته شد از سال ۲۰۰۴ زیان ده بوده است.
این زیان دهی طولانی قطعا نتیجه ای جز بالا رفتن بدهی های شرکت نمیتوانست داشته باشد.
زیان دهی شرکت میتواند ناشی از دمپینگ پنهان و یا عرضه محصولاتی باشد که هزینه سرمایه گذاری اش را جبران نکرده و یا اینکه بخاطر رقابت شدید ناچار بوده است با حاشیه سود منفی در بازار حضور داشته باشد.

این سومین ورشکستگی بزرگ در طول تاریخ امریکا و بزرگترین ورشکستگی در صنعت این کشور محسوب می شود.
قرار است به محض ورشکستگی جنرال موتورز ۳۰ میلیارد دلار از محل منابع مالی امریکا در اختیار این شرکت قرار می گیرد تا قدرت رقابت آن در برابر خودروسازان آسیایی افزایش یابد.
بر اساس طرح ورشکستگی جنرال موتورز طی ۶۰ تا ۹۰ روز حجم این شرکت تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و جنرال موتورزی کوچک تر ظهور خواهد یافت. در راستای این سیاست ۱۱ مرکز جنرال موتورز به طور کامل تعطیل خواهد شد و سه مرکز دیگر نیز به طور موقت تعطیل می شوند. همچنین از ۵۴ هزار نیروی کار فعال در امریکا ۲۱ هزار نفر اخراج خواهند شد.

جنرال موتورز در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد و در طی سال های ۱۹۳۱ تا ۲۰۰۸ رکوردار فروش خودرو در جهان بود اما از سال ۲۰۰۸ به بعد شرکت ژاپنی تویوتا به پرفروش ترین شرکت خودروسازی در جهان تبدیل شد. سهم جنرال موتورز از بازار خودرو در سال ۱۹۵۴ ، ۵۴ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۰۸ به ۲۲ درصد کاهش یافت.
آخرین سالی که این شرکت از فعالیت های خود سود بدست آورد سال ۲۰۰۴ بود. طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ این شرکت به طور مداوم زیان کرده و تا کنون حجم زیان های این شرکت به ۸۸ میلیارد دلار رسیده است
دولت آلمان نیز به منظور حمایت از اپل که تحت تاثیر مستقیم جنرال موتورز آمریکا میباشد تدابیری را اندیشیده است.
جنرال موتورز برای مردم آمریکا تنها یک شرکت خودرو سازی نبود.

اعطای کمک مالی بعد از اعلام ورشکستگی شرکت شاید تنها به خاطر این باشد که دولت آمریکا مایل است مدیریت شرکت را به دست گرفته و هیئت مدیره را کلا تغییر دهد.
حتما در فرصت مناسبی نقطه نظرات خودم را در خصوص علل این مسئله که بسیاری آنرا به بحرانهای اخیر مرتبط میدانند خواهم نوشت. من معتقدم جنرال متورز میتوانست ورشکست نشود.
به هر حال از دور نمیتوان گفت لنگش کن!


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *